האם העובדה שמצפים ממנו להאמין שהכול לטובה גם כשקורים לנו דברים ממש רעים (כמו אסונות לאומיים / עולמיים וכדו’) היא לא קצת מנותקת מהמציאות?
תוכן התשובה:
שלום לך! מה שלומך?
שאלת שאלה נפלאה!. היכולת לשאול את שאלה זאת מראה על בגרות אישית ושאיפה להתקדמות. מקווה שהקב”ה יהיה בעזרנו להגיע למשוב הכי מתאים שיש.
.לא יודע אם זה יעזור, אבל נקודה שאני רוצה לחדד היא שהקב”ה הודיע מראש שיהיו תקופות של “הסתר פנים” – רגעים שבהם הקב”ה כביכול “אינו משגיח” על עם ישראל, ולכן ייתכן שברגעים אלו יקרו אסונות, פרטיים או לאומיים, שלא בהכרח היו אמורים להתרחש.
אז אם ניקח דוגמאות של אסונות שקרו לעם ישראל (פרעות, מסעות הצלב ,ולהבדיל השואה הנוראה), אפשר לשאול שאלה מוסרית אחרת: “אם הקב”ה הסתיר את פניו באותה התקופה – אז איפה היה האדם?”
מאיפה כל זה נובע? מאיפה הכול מתחיל?
החכם מכל אדם – שלמה המלך, כותב “לבד ראה זה מצאתי אשר עשה האלוקים את האדם ישר – והמה בקשו חשבנות רבים” (קהלת, פרק ז’ פסוק כ”ט).
הקב”ה בורא כל אדם נקי וטהור. כל יום מחדש הוא נטהר מחדש – “נשמה שנתת בי טהורה היא”.
כאן באה הבחירה החופשית, כיצד להתנהג במהלך החיים ואיזה מידות לסגל לעצמו.
הגאווה, הכעסנות, הקנאה, צרות העין, היצריות, העצבות, הדאגה התשוקות הכבוד וכדומה… כשהן מופנים לכיוון השלילי – באותה עת כדאי להתרחק מהם ולסגל מידות טובות.
וכמובן, אם אנשים בוחרים בדרך הלא נכונה – זה עלול להשפיע גם על אחרים….
אנו צריכים להאמין כי כל מה שקורה לנו בחיים – הכול בסוף יגיע לכיוון החיובי! – מה הכוונה? הרי לא על הכל יש לנו שליטה?
ניתן דוגמא: אם ומתי יגיע מועד הבגרות באנגלית זה לא הכי תלוי בנו.
אבל כיצד ניגש אל הבגרות, הכוונה למספר החרישות המפרכות, אופן הקימה באותו בוקר, כמה אכלנו לפני וכדומה, כל הדרך לבגרות, היא כן תלויה בנו ומגדילה את סיכוי ההצלחה לקבל ציון גבוה.
הערה חשובה: הקב”ה לא מבטיח שהרע ייעלם מתישהו, כי בלי רע לא ניתן להתקדם.
הוא כן הבטיח דברים מסוימים שיקרו הם יובילו בסופם לטוב, כמו הגלויות לאחר עבירות למיניהן – שהובילו לקיבוץ גלויות וצמיחה מחדש.
דבר שני שהבטיח הוא שדברים רעים כשלעצמם הם למען מטרה של התקדמות, למשל עקרות חנה כדי שתתפלל על הקב”ה (מדגיש “על”) בתקופה הקשה של ימי שפוט השופטים – מה שהוביל לשמואל הנביא ולמלכות דוד, שהצליחו לאחד את ישראל ולהחזירם בתשובה.
מכאן אפשר לעבור לפן הפרטי-אישי, כל אחד חווה את ה”רע” במשהו אחר שונה מחברו.
לא ממש סיפרת בשאלתך כיצד אתה חווה את ה”רע”, כך שאין ביכולתי לענות יותר ממה שכתבתי.
לסיכום:
כל אחד חווה ומגדיר את המושג “רע” באופן שונה מחברו.
ישנם תקופות של “הסתר פנים” בה הכיוון הטוב תלוי בבחירת האדם.
לא הובטח שהרע ייעלם מהעולם, אלא הובטחו דברים טובים מסוימים שיקרו אחרי רע.
ההבטחה שהכול לטובה הכוונה שכל הדברים הרעים-קשים יובילו לדבר טוב בסוף.
בחלק לא מועט של המקרים אם נתאמץ נוכל להקל מהכאב וגם למהר את הסוף הטוב.