אני רוצה לדבר איתכם על המושג “חדשנות” דווקא מתוך מבט יהודי. איך עושים את זה?
מתבוננים בשפה של העם היהודי – העברית. השפה שלנו פעמים רבות טומנת בחובה המון רעיונות וערכים שעם ישראל הלך איתם והוא שימר אותם בתוך השפה, בתוך המילים.
אני רוצה לדבר איתכם היום על 2 מילים. נתחיל במילה הראשונה: חדש.
אז מה זה חדש?
בערבית לדוגמה אומרים: ג’דיד (Jdid) באנגלית new
מהיכן הגיעה המילה הזו חדש??
כתוב בתורה בספר שמות רגע לפני שעם ישראל יוצא ממצרים:
שמות פרק יב, א-ב
(א) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: (ב) הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:
הדמיון בין המילה חודש למילה חדש הוא ייחודי לעברית והוא לא מקרי.
מהו בעצם חודש? כ- 30 יום בהם הירח מתמלא ונחסר. כל אחד שמתבונן בירח יכול לראות את הפלא הזה של גרם שמיים שכל הזמן נמצא בתהליך של שינוי ואם נדייק נאמר שהוא בתהליך תמידי של התחדשות.
אז המודל החזק ביותר במציאות לראות משהו חדש זה החודש שלנו. כל הזמן בתנועה – מתמלא ומתחסר. הירח כל זמן נולד מחדש – מולד הלבנה.
היכולת לחדש, להיוולד מחדש הוא תוצאה של חירות, חופש מחשבתי שמאפשר לך להעלות שאלות על הקיים ולנסות ליצור דברים חדשים.
עבד אינו מסוגל לחשוב מחוץ למציאות בה הוא נמצא וככל הנראה זה גם ההבדל המהותי בין בני האדם לבעלי החיים. בעלי החיים שורדים את הקיים, בני האדם,
בעלי החופש והבחירה יכולים לאתגר את הקיים, לחשוב על מה שמעבר לכאן ועכשיו.
המילה השניה: קדימה. כולנו מכירים את המילה הזו. קדימה זו קריאה שדוחפת את האנשים להמשיך לצעוד, להמשיך להתפתח.
אך מה המקור של המילה הזו?
כאשר התורה מתארת את גן עדן בתחילת ספר בראשית נאמר:
בראשית פרק ב, ח
(ח) וַיִּטַּע יְקֹוָק אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר:
אלוקים נטע גן והוא העביר אליו את אדם הראשון אותו הוא יצר לפני כן. והיכן נמצא הגן? “בעדן מקדם”.
קדם היא מילה המצביעה על כיוון מזרח. קדמה -מזרחה.
על פי זה אנו שרים בהמנון שלנו: כל עוד בלבב פנימה, נפש יהודי הומיה. ולפאתי מזרח קדימה עין לציון צופיה.
המזרח הוא מקום בו השמש זורחת ועל פי זה גם תכננו את המפות העתיקות שהחץ מוביל מזרחה (עד להמצאת המצפן ששינה את המסלול לכיוון צפון).