בַּגְּמָרָא מוּבָאִים שְׁלוֹשָׁה הֶסְבֵּרִים לַשֵּׁם ‘רֹאשׁ הַשָּׁנָה’.
אַחַד הַהֶסְבֵּרִים הוּא שֶׁזֶּהוּ יוֹם הַדִּין – הַיּוֹם בּוֹ ה’ שׁוֹפֵט וְדָן אֶת בְּנֵי הָאָדָם, וּמַשְׁפִּיעַ עַל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ.
-
תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף ח עמוד א
רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר: אלַדִּין.
דִּכְתִיב: (דברים יא) “אֶרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ דּוֹרֵשׁ אוֹתָה תָּמִיד עֵינֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵאשִׁית הַשָּׁנָה
וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה” – מֵרֵאשִׁית הַשָּׁנָה נִדּוֹן
מַה יְּהֵא 1בְּסוֹפָהּ.
2א. פירוש רש”י (רבי שלמה יצחקי)
אלדין – …שֶׁהַקב”ה דָּן בְּתִשְׁרֵי אֶת כָּל 2בָּאֵי הָעוֹלָם, 3כָּל הַקּוֹרוֹת אוֹתָם עַד תִּשְׁרֵי הַבָּא.
ביאור:
1) בסופה – של השנה.
2) באי העולם – בני האדם.
3) כל הקורות אותם – מה שיהיה להם במשך השנה הקרובה.
3. משנה מסכת ראש השנה פרק א משנה ב
אבְּאַרְבָּעָה פְרָקִים הָעוֹלָם נִדּוֹן…
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, כָּל בָּאֵי הָעוֹלָם עוֹבְרִין לְפָנָיו בכִּבְנֵי מָרוֹן.
3א. פירוש למשנה
אבארבעה פרקים העולם נדון – אַרְבָּעָה זְמַנִּים הֵם בַּשָּׁנָה שֶׁבָּהֶם הָעוֹלָם נִדּוֹן עַל יְדֵי הַבּוֹרֵא.
(פירוש קהתי)
בכבני מרון– כְּבָשִׂים… שֶׁמּוֹצִיאִין אוֹתָן 1בְּפֶתַח קָטָן …וְאֵין שְׁנַיִם יְכוֹלִים 2לָצֵאת כְּאֶחָד.
(פירוש רבינו עובדיה מברטנורא)
ביאור:
1) בפתח קטן – פֶּתַח צר.
2) לצאת כאחד – לצאת ביחד.
4. תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז עמוד ב
אָמַר רַבִּי כְּרוּסְפְּדַאי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן:
שְׁלֹשָׁה סְפָרִים נִפְתָּחִין בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה:
אֶחָד שֶׁל רְשָׁעִים גְּמוּרִין,
וְאֶחָד שֶׁל צַדִּיקִים גְּמוּרִין,
וְאֶחָד שֶׁל בֵּינוֹנִיִּים.
צַדִּיקִים גְּמוּרִין – 1נִכְתָּבִין וְנֶחְתָּמִין 2לְאַלְתַּר 3לְחַיִּים,
רְשָׁעִים גְּמוּרִין- נִכְתָּבִין וְנֶחְתָּמִין לְאַלְתַּר לְמִיתָה,
בֵּינוֹנִיִּים- 4תְּלוּיִין וְעוֹמְדִין מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְעַד יוֹם הַכִּפּוּרִים:
5זָכוּ- נִכְתָּבִין לְחַיִּים, 6לֹא זָכוּ- נִכְתָּבִין לְמִיתָה.
ביאור:
1) נכתבין ונחתמין – כלומר: ה’ גוזר עליהם.
2) לאלתר – מִיָּד.
3) לחיים – בספר חיים טובים.
4) תלויין ועומדין – ממתינים.
5) זכו – שִׁפְּרוּ את מעשיהם בימים אלו.
6) לא זכו – הִמְשִׁיכוּ בדרך רָעָה.
5. רמב”ם (רבי משה בן מימון) הלכות תשובה פרק ג הלכה ג
וּכְשֵׁם 1שֶׁשּׁוֹקְלִין זְכֻיּוֹת אָדָם 2וַעֲוֹנוֹתָיו בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ,
כָּךְ, בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, שׁוֹקְלִין עֲוֹנוֹת כָּל אֶחָד… עִם זְכֻיּוֹתָיו בְּיוֹם טוֹב שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה.
מִי שֶׁנִּמְצָא צַדִּיק- נֶחְתָּם לְחַיִּים,
וּמִי שֶׁנִּמְצָא רָשָׁע- נֶחְתָּם לְמִיתָה
וְהַבֵּינוֹנִי- 3תּוֹלִין אוֹתוֹ עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים: אִם עָשָׂה תְּשׁוּבָה- נֶחְתָּם לְחַיִּים, וְאִם 4לָאו- 5נֶחְתָּם לְמִיתָה.
ביאור:
1) ששוקלין זכויות אדם וכו’ – בודקים את מַעֲשָׂיו ושופטים אותו לאחר שֶׁנִפְטָר.
2) ועונותיו – חֲטָאָיו.
3) תולין אותו – מעכבים את גזר הדין.
4) לאו – לא.
5) נחתם למיתה– שֶׁאִי עָשִׂייָת תשובה נחשבת לחטא הַמַכְרִיעוֹ לְחוֹבָה.