במחקרים העכשוויים בתחום ההבדלים הקוגניטיביים בין המינים אין הסכמה לגבי קיומם של הבדלים מגדריים ברמה הממוצעת של האינטלגנציה הכללית, מצד אחד חוקרים רבים טוענים כי אין כיום בנמצא עדויות מובהקות להבדלים שכאלה (Halperm 2000) מאידך, חוקרים מסוימים מן השנים האחרונות, (Jackson & Rushton 2006) מצביעים על הבדל קטן אך עקבי לטובת הבנים במבחנים הבודקים יכולת שכלית כללית.
החוקרים (Maccoby and jacklim 1974) זיהו שלוש יכולות קוגנטיביות שבהן קימיים הבדלים מגדרים מבוססים יחסית: לנשים כושר מילולי טוב יותר מלגברים, לגברים כושר מרחבי טוב יותר מלנשים, ולגברים כושר מתמטי טוב יותר מלנשים. בשנים שחלפו מאז ניתן לומר כי באופן כללי המחקר בתחום אישש והרחיב את מסקנותיהם.
עם זאת חוקרים אחרים (Halperm and Wright 1996) טענו שחלוקה זו הינה צרה מדי. חוקרים אלו בנו מודל – “תהליך לחקר ההבדלים המגדריים”, לפיו בנות יעלו על בנים בביצוע משימות שדורשות גישה מהירה ושליפה של אינפורמציה מזיכרון לטווח ארוך. מאידך הבנים יעלו על הבנות בביצוע משימות שדורשות החזקה ומניפולציה של אינפורמציה בזיכרון לטווח קצר.
היכולת המרחבית היא היכולת להצליח בפתרון בעיות הדורשות לדמיין סידור או ארגון של המרחב וביצוע פעולות שכליות הקשורות למרחב. הגדרה זו היא כללית ביותר ונחקרה בדרכים שונות, לין ופרסן (Linn & Petresen 1985) הציעו להבחין בין שלושה תתי כישורים מרחביים: תפיסה מרחבית, רוטציה מנטלית, וויזאליציה מרחבית.
בניתוח הממצאים שמצאו החוקרים הגיעו למסקנות הנ”ל:
בתחום התפיסה המרחבית נמצא שביצועי הבנים טובים במידה מסוימת מאלה של הבנות, הבדלים אלו נעים משליש עד שני שליש של סטיית תקן אחת.
בתחום הרוטציה המנטלית שבודק את היכולת להזיז צורה דו ממדית או תלת ממדית באופן מנטלי במהירות ובדיוק נמצא יתרון מובהק לגברים. מדד זה הוא המדד היחיד בו נמצא הבדל מובהק לטובת הגברים.
בתחום הויזואליזציה המרחבית הבודק מורכבות ורב שלביות של מידע המוצג באופן מרחבי נמצא שאין הבדל בולט בין גברים לנשים.
למרות ממצאים אלו בבדיקה של מחקרים עדכניים רואים שככל שעוברות השנים ומשתכללות שיטות הבדיקה, הנטייה להבדלים בין המינים בתחום זה מצטמצמת.