הרצון לחיות נכון קיים אצל כולנו, אולם מסתבר שלא תמיד קל לנו להגדיר מה זה אומר לחיות נכון, ויותר מזה, לא תמיד אנחנו מוכנים או רוצים לעשות את המאמץ הדרוש על מנת להצליח.
בפעילות זו נפגשים התלמידים עם 3 ביטויים שונים של ‘לחיות נכון’, המבטאים קיום אורח חיים בריא:
- תזונה נכונה – אם אנחנו חיים כדי לאכול, אז אנחנו כמו האומרים “אכול ושתה כי מחר נמות”, ויוצרים נזק גדול לעצמנו ולסביבה. הן בבריאות הפיזית והן במוסר ובנפש. אך אם אנחנו אוכלים כדי לחיות בשמחה, כדי להתחבר לאנשים שאנחנו אוהבים, וכדי להיות חזקים ובריאים – זה מצויין. וחשוב שנהנה מזה.
- פעילות גופנית – לכל אחד מאיתנו יש ייעוד כלשהו בעולם. יש לנו תפקיד חשוב, שליחות, כוחות וכישרונות שעלינו לבטא. לכן אנחנו חייבים שהגוף שלנו, בו “מאוחסן” כל הפוטנציאל הטוב הזה, יהיה כלי טוב ומתאים. אם לא נהיה בריאים ובעלי כושר גופני טוב, אם נתעייף מהר, אם לא יהיה לנו כח – נמרח את היום שלנו ולא נבטא את כל הטוב שבנו. אנשים עם כושר טוב, שמחים, שזזים בקלילות ממקום למקום, בריאים, עם יכולת פיזית – מנצלים את היום שלהם ומבטאים את הכוחות שלהם באופן מיטבי יותר מפדלאות…
- רפואה מונעת – אנחנו טועים לחשוב שהרע בעולם פשוט קיים ואין לנו מה לעשות נגד זה. הרמב”ם מחדש שעיקר הרע הוא מה שאדם גורם לעצמו, אח”כ – מה שאנשים גורמים זה לזה, ומעט מהרע בעולם הוא רע שנובע מעצם הקיום ואין לנו שליטה עליו. לדוגמא – רוב תאונות הדרכים נגרמות כי האדם עצמו נוהג באופן לא זהיר, תחת השפעת אלכוהול, עייפות, אי שמירה על חוקי התנועה וכו’.
בשנים האחרונות התפיסה הבריאותית השתנתה, והיא מתקרבת למה שהבין הרמב”ם לפני יותר מ 800 שנה – הבריאות שלנו תלויה בעיקר בנו!
לדוגמא – קופות החולים שינו את השם שלהן ל”שירותי בריאות”. השדר הוא שלא צריך להיות חולים כדי לטפל בבריאות שלנו. יש דברים שנכון לעשות באופן שוטף ורגיל, כדי לשמור על הבריאות ולהימנע ממחלה.
כל אחד מאיתנו חייב להבין שהוא האחראי העיקרי על אורח חייו. עלינו לאמץ אורח חיים בריא מלכתחילה. כדי להיות בריאים, ולא לחכות להירפא ממחלה חלילה.
בסיום הפעילות יצר כל תלמיד משחק משפחתי העוסק ביישום אורח חיים בריא במשפחה.
בפעילות עסקנו בשלושה תחומים של אורח חיים בריא:
- פעילות גופנית
- תזונה
- רפואה מונעת
לכל אחד מאיתנו יש מעשים שהוא יותר מצליח בהם, ודברים שקשה לו ליישם.
כדי שהפעילות לא תהיה חוויה חד פעמית, אלא משהו שהתלמידים יכולים לקחת לחיי היום יום שלהם, ולאמץ כהתנהגות לטווח ארוך, אנו מציעים להעמיק בשיעור חינוך בחשיבה היישומית.
מכינים שתי קוביות. על צלעות של קוביה אחת כותבים את התחומים השונים (על שתי צלעות “פעילות גופנית”, על שתי צלעות “תזונה”, על שתי צלעות “רפואה מונעת”).
על צלעות של קוביה שניה כותבים התחלות של משפטים, כמו:
בטח קשה ל…
כמו שאני מכיר את עצמי, אני אסתבך עם…
אני חושש ש…
במשפחה שלי, נראה לי שלא נצליח ל…
אני לא יודע איך להתגבר על…
אשמח לעצה בנוגע ל…
כל תלמיד זורק בתורו את שתי הקוביות, וממשיך את המשפט מקוביה אחת בהקשר לנושא שיצא בקוביה השניה.
תלמידים שמעוניינים, נותנים טיפ או רעיון איך אפשר להתגבר על הקשיים שמעלים חבריהם לכיתה.
מסבירים לתלמידים שחשוב מאוד שכל אחד מאיתנו יקח על עצמו משהו אחד קטן שהוא בוחר לעשות בעקבות הפעילות, כדי לשפר את אורח החיים שלו.