התוכן-
נכיר את תפילת “על הניסים” שנאמרת בחנוכה, ונעסוק בהבדל שבין גבורת היוונים המתוארת
בקטע כגבורת הגוף והכוח הפיזי, לבין המכבים שהצטיינו בסוג אחר של גבורה – גבורת הנפש.
נעמיק במשמעותה של הגבורה הנפשית שהינה האומץ להקריב ולהתמסר למען הערכים בהם אנו
מאמינים. נתוודע לדמותו של יהודה המכבי שהצליח לסחוף אחריו בכח מנהיגותו וגבורתו
קבוצת מורדים שנלחמה באומץ באימפריה היוונית ויכלה לה.
נעמוד על כך כי גבורה אמיתית מתחילה בעוז הרוח וגבורת הנפש, שיוצאת אל הפועל באמצעות
מעשי גבורה פיזיים; כך בסיפורו של יהודה המכבי , וכך בימינו אצל יהודה קן דרור, שלא ניחן
בכוחות פיזיים יוצאי דופן, אך בזכות אומץ ליבו וגבורתו הנפשית הציל את הגדוד שלו בקרב.
עסקנו במצוה המרכזית של חג החנוכה – הדלקת הנרות, שמסמלת כי גבורת הנפש היא העיקר,
ומנצחת כוחות פיזיים רבים. כמו אור הנר שכוחו הוא באיכות ולא בכמות, ומעט מהאור מגרש
הרבה מן החושך.
נבין שכל אחד מאיתנו יכול להיות גיבור, כי גבורה אינה דווקא מעשה הרואי חד פעמי אלא
תכונה יומיומית שביכולתנו לפתח ולהטמיע בקרבנו. הדרך להיות גיבור הינה באמצעות פיתוח
היכולת להתגבר ולדחות סיפוקים רגעיים למען מטרות ושאיפות ערכיות.
הפעלות מיוחדות-
צפייה בסרט
האזנה לשירים
הפעלות ומשחקי המחשה
סיפורים ודיונים.
הארות-
פעילות נוספת לחג החנוכה שמתאימה יותר לכיתות הגבוהות:
‘סוד האור הקדום’ – על האור של חנוכה ומשמעותו בחיינו, ועל כוחו המיוחד אל מול החושך.